ميدو: لا تتركوا الأزمة بين محمد صلاح وحسام حسن لـ "أصحاب اللقطة"

حسام وصلاح
حسام وصلاح

أشاد أحمد حسام ميدو لاعب الزمالك ومنتخب مصر السابق، بأداء الفراعنة في مباراة أمس أمام نيوزيلندا، مؤكدًا على الروح القتالية لدى اللاعبين.

وفاز منتخب مصر بهدف دون رد، على ستاد مصر بالعاصمة الإدارية الجديدة، في دور نصف نهائي البطولة الودية.

وكتب ميدو عبر حسابه الرسمي بمنصة "أكس": "عجبني المنتخب امبارح، اللاعيبة بتقاتل، ومنتخبنا بعد الهدف ساب الاستحواذ ولعب على المرتدات بشكل كويس، ولاحظت تطبيق بعض أفكار حسام حسن في اللعب، مثل تجميع اللعب في ناحية ونقل الكرة بسرعة للناحية الأخرى".

وأضاف: "بعض من أفكار حسام حسن واضحة بمحاولة تجميع اللعب في ناحية، ونقل الكرة بسرعة للناحية الثانية، والقتال والروح في الملعب كشرط أساسي للتواجد في التشكيل الأساسي".

وقال: "مهم أن الرسالة واصلة،اللي مش هيقاتل كل دقيقة وكل ثانية في الملعب مش هيكون ليه مكان في التشكيل الأساسي، وإن ضرورة حل أزمة محمد صلاح مع الجهاز الفني بذكاء وتدخل مسؤولين الخطوة الجاية لازم أزمة محمد صلاح مع الجهاز تتحل، وتتحل بذكاء بتدخل مسؤولين كبار، ماتسيبوش الموضوع ده لأصحاب اللقطة".

واختتم: "ومهم جدا عودة فتوح للمنتخب، محمد حمدي لاعب كويس لكنه مش الباك لفت إللي هيشيلك في الماتشات الثقيلة، البداية لازم تيجي من فتوح، وإن شاء الله يكون مركز ومتألق الفترة إللي جاية مع الزمالك، وترجع المنتخب وترجع لاعب أساسي، لأن ده مكانك الطبيعي".