"الضحية قلبه توقف ودخل غيبوبة".. تفاصيل جديدة حول واقعة كلب أميرة شنب

متن نيوز

مفاجآت عديدة فجرتها واقعة كلب المذيعة المصرية أميرة شنب، والتي آثارت ضجة على مواقع التواصل الاجتماعي وتسبب في تصدر اسم الإعلامية لمحركات البحث.

 

بداية القصة

تداول مغردون قصة محمد محب، والذي يشغل منصب مدير بأحد البنوك في زايد، حيث أنه تعرض لهجوم من كلب "بيتبول"، خاص بالإعلامية المصرية "أميرة شنب"، حيث أنه نقل إلى مستشفى بأكتوبر ودخل في غيبوبة لم يستفق منها حتى الآن، وذلك أنه بعد أن هاجمه الكلب بشراسة أمام أعين نجله.

 

ضحية كلب أميرة شنب

 

تفاصيل أزمة كلب أميرة شنب

وقالت "هند سعيد صلاح" صديقة زوجة ضحية واقعة كلب "أميرة شنب" في منشور لها عبر موقع "فيس بوك": "محمد محب الماوى زوج صديقتى الغالية إيمان عبد المحسن ووالد على وعاليا.. ولد وبنت زى القمر.. مدير ناجح في بنك عالمى".

 

وأضافت: "حظه إنه ساكن تحته المذيعة #أميرة_شنب اللى بتقدم برنامج #أميرة_في_المطبخ.. واللى عندها كلب (بيتبول) ضخم العضلات اللى من المحظور استيرادهم دوليا دول.. وبالرغم ان هو محب للحيوانات فعلا إلا أن الكلب ده كان دايما يهاجمه فى الطالعة والنازلة وكان بيقول أنه صعبان عليه جدا إنه مش واخد عناية كافية فى تحسين السلوك وأنه بيهاجم كل اللى بيشوفه".

 

وأوضحت: "يوم الاحد اللي فات قرر محب إنه يخبط على باب مدام أميرة عشان يطلب منهم يسيطروا شوية على كلبهم بدل ما هو عمال يهاجمهم كده من ورا السور القصير اللى عادى جدا إنه ينط من فوقيه!!.. فتحت له الشغالة وقبل ما يفتح بقه بكلمة واحدة خرج الكلب المفترس ده من وراها وهجم علي محب في مدخل العمارة اللى كان واقف فيه ابنه (على) وحاول إنه يفدى ابنه.. الكلب حرفيًا قام بإفتراسه دون مبالغة.. عض في الذراع والفخذ وأماكن متفرقه من الجسم نتج عنها  قطع نافذ في الأوتار والأعصاب !!! وفجأه المدخل كله بقى دم !!! طبعا ابنه واقف وشايف ده كله بيحصل لأبوه".

 

 

وتابعت: "بالعناية الإلهية فقط استطاعوا ان يفلتوه من بين أسنانه وتوجهوا به لمستشفى (دار الفؤاد) بحكم إنه ا أقرب مستشفي كبير لهم.. بعد الفحوصات أكدوا إنه هيحتاج لعملية نقل أعصاب من القدم إلى هذا الذراع الذي تم تمزيقه.. بعد إجراء الفحص الطبى المطلوب دخل محمد غرفة العمليات وفور اعطاؤه حقنة التخدير توقف القلب لمدة ٣٠ دقيقة تقريبًا".

 

واستطردت: "دخل فى غيبوبة وتم اعطاؤه صدمات للقلب ونقله للرعاية المركزة وتم تأجيل العملية لأجل غير مسمى حتي يعود مرة اخري للحياة المحزن إنه لم يعد للوعى حتي الآن ! مين المسؤول عن الكارثة دى ؟ المذيعة اللى مربية وحش فى بيتها وسايباه يهاجم الناس ؟ ولا المستشفى المحترم اللى حقنته بمخدر أوقف قلبه فى نفس اللحظة ؟ و كل اللى بيتقال من المستشفى مانعرفش الأسباب اللى أدت لكدة.. مانعرفش حيفوق امتى أو حيفوق أصلا ولا لا".

 

واختتمت "هند" منشورها وقالت: "ادعوله بالشفاء ارجوكم فالدعاء يغير الأقدار وهو الآن بين يدى الرحمن القادر علي كل شئ".

 

المذيعة أميرة شنب

 

أول رد من أميرة شنب

أعلنت المذيعة أميرة شنب رفضها التعليق على الواقعة، وذلك على الرغم من تدهور الحالة الصحية للضحية، وقالت: "لما الراجل يقوم بالسلامة إن شاء الله هطلع بيان أوضح الموضوع بالكامل"، مؤكدةً أنها تتابع حالته فى الوقت الحالي".