بعد حديثها عن قواعد للتعامل مع الزوج في المطعم... كيف أثارت ياسمين عز الجدل مجددًا عبر السوشيال ميديا؟

ياسمين عز
ياسمين عز

تصدر اسم الإعلامية المصرية  ياسمين عز محركات البحث خلال الساعات الماضية والتي تواصل  توجيه مجموعة من النصائح لمتابعات برنامجها "كلام الناس" عبر قناة MBC مصر، حددت ثلاثة قواعد للتعامل مع الزوج في المطعم.
 

حيث قالت الإعلامية المصرية ياسمين عز: لو قاعدين في مطعم وجوزك واخدك يأكلك ويشربك، مينفعش وهو قاعد جنبك تنسحبي من لسانك وتتجردي من شعورك وتتكلمي قبله مع الجرسون.. لو حابة تطلبي حاجة وجهي كلامك لجوزك وقولي حبيبي فرعوني ممكن تتطلبلي مثلا نص بطة بالبرتقال ومعاها عصير برتقال".
 

ومن جانبه، حذرت ياسمين عز الزوجات من امتداح كل ما يحمل صفة المذكر أمام الزوج، بما في ذلك عصير البرتقال، مضيفة: "لازم تبصي لجوزك وتقولي العصير حلو بس مش أحلى من جوزي".
 

وكشفت الإعلامية المصرية ياسمين عز عن التصرف الأمثل في حال اكتشاف الزوج أنه نسي نقوده في المطعم قائلة: "لو جوزك أبو الكرم نسي سهوا محفظته أو فلوسه في البيت، إياكي تطلعي فلوس من شنطتك وتديهاله قدام الناس، دي حاجة مخجلة ومهينة للراجل.. علشان تحافظي على كرامة جوزك، تروحي مكان الدفع وتقولي أنا عاملة مفاجأة لجوزي وعازماه، أو تديله الفلوس من تحت المفرش، أو تسيبي شنطتك بشياكة على الكرسي جنبه، وتقولي بعد إذنك أنا رايحة الحمام ممكن تحاسب".
 

يذكر ان الإعلامية المصرية ياسمين عز قد تحدثت عن طريقة التصرف في حال كان الزوج في حالة عصبية، كما نصحت متابعات برنامجها بأسلوب معين لاستئذان الزوج قبل دخول الحمام، قائله: "هل معنى كلامي إنك تكتمي نفسك وتموتي، بعد الشر عليكي افهمي معنى الجملة، يعني لما يكون متعصب وصوت نفسه عالي من العصبية متتنفسيش إنت كما وتنفخي بصوت عالي معاه، ده هيزود شحنة السلبية والنكد وهتقوم خناقة".