مصر.. "السيسي" يكشف عن كواليس جديدة عن ليلة إسقاط الإخوان

متن نيوز

قال الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، وذلك خلال فعاليات المؤتمر الاقتصادي التي تستضيفه مصر: "لما جيت عملت البيان 3 يوليو كنت حريصا على تماسك الدولة المصرية ومجتمعها بما فيها هذا الفصيل، لأجل خاطر مصر".

 

وأضاف: "كنت موجود في مجلس الوزراء فكانوا بيقولولي إحنا عايزين نحافظ عليك، وأنت الأيقونة بتاعتنا، وأنت البطل، طيب هو البطل خلاص بقى ولا إيه؟ أنا ضهري ربنا، واللي يقدر على ربنا يتفضل".

 

وتحدث الرئيس المصري عن علاقته بالله، قائلا: "حد بيقولى أنت بتتكلم كتير عن ربنا ليه.. ربنا حبيبى وغالى عليا.. وأنا اللى شايف عمل إيه معاكم.. وأنتوا ممكن تكونوا شايفين.. بس أنا شايف أكثر.. والله والله والله كرم ربنا على مصر فوق الخيال".

 

وأكد "السيسي" على أهمية الحوار الوطني في التواصل بين الجميع، قائلًا: "أنا سعيد بالنقاش والحوار الذي تم في المؤتمر الاقتصادي على مدار الثلاثة أيام الأخيرة، ولكن عندما أطلقنا فكرة الحوار في أبريل الماضي، مضيفًا لازم نتكلم مع بعض، كثير من الناس تصوروا أن الموضوع سياسة.. ولكن الهدف إننا نسمع البعض بشكل أكبر في ظل الظروف والتحديات الموجودة في العالم وبلدنا، على الأقل يبقى فيه تواصل ما بيننا، علشان نشوف مع بعض، حتى بالرغم من الاختلاف".

 

وكان الشيخ تميم بن حمد آل ثاني أمير دولة قطر، رسالة خطية من الرئيس المصري عبدالفتاح السيسي، تتصل بالعلاقات الثنائية وسبل دعمها وتطويرها.

 

وتسلّم الرسالة الأمين العام لوزارة الخارجية القطرية أحمد بن حسن الحمادي، خلال لقائه اليوم، مع سفير مصر لدى قطر عمرو الشربيني.