الفنان المصري "مراد فكري صادق" يوجه رسالة اعتذار لابنة الفنان الراحل سعيد صالح

متن نيوز

وجه الفنان المصري الشاب مراد فكري صادق، رسالة اعتذار لابنة الفنان الراحل سعيد صالح.

 

جاء ذلك بعد تصريحات والده الأخيرة على شاشة قناة ON المصرية عن الفنان الكبير، حيث قال إن موهبته لم تكن فريدة من نوعها بل كانت عادية.

 

وكتب مراد صادق، عبر حسابه الشخصي على "فيسبوك" قائلًا: "أختي الغالية والفنانة بنت الأصول هند سعيد صالح، طبعا انتي تعلمي جيدآ عشقي واحترامي  وتقديري للنجم الكبير سعيد صالح وتاريخه منذ صغرى حتى تخرجنا أنا وانتى من سنين زملاء وأخوات من المعهد العالى للسينما، إحنا أكبر من أننا نتكلم على صفحات الفيس بوك يا بنت عمي وعمنا كلنا".

وتابع: والدى بنفسه قال فى كذا لقاء قبل كده أن علاقته بالفنان سعيد صالح وعادل إمام كانت علاقة صداقة بعيد عن الفن واشتغلوا سوا كتير، وكل واحد مننا ممكن يقول كلمة عفوية دون قصد غلط، وخصوصًا لما تتطلع الكلمة من جيل والدك ووالدى لأن دة جيل عظيم وفاهم وواعى وخصوصًا أنهم جيل واحد كمان والجيل ده معروف بالحب اصلأ لحد دلوقتى كمان".


وأضاف:إن كانت كلمة طلعت غلط أو سوء تفاهم حصل بشكل مفاجئ مش معناه أنه غلط لا سمح الله فى الأستاذ سعيد أو بيقول من شأنه رحمة الله عليه، وراعوا يا جماعة كبر السن والعفوية فى الكلام للناس الكبار، الناس دى فنانين كبار وأكبر من أننا نلوم عليهم أو نحاسبه بالكلمة، لأن سعيد صالح دة نجم كبير وفكرى صادق فنان كبير برضو".

 

وقال: شكرًا للمهتمين وعارفين أن ده مش طبع والدى وأن عمره فى الوسط الفنى ما حد زعل منه، الحمد لله إحنا ناس فى حالنا مش بتوع مشاكل ولا تريند علشان الناس تعرف مين فكرى صادق أو نقيس بالتريند شعبية نجم كبير زى الأستاذ سعيد صالح".


وتابع: احترامًا منكم ورجاء وليس أمر من حضراتكم، بلاش نكبر المواضيع ونشمت فى بعض بالسرعة دى ونعلق لبعض المشانق علشان ممكن الحكاية تتفخم ويبقى موقف ويزعل ناس وأخوات وأصدقاء من بعض عشرتهم وصداقتهم قد عمر جيل كامل زى جيلنا الحالى، وستستمر العلاقة الطيبة بين الأبناء لأخر العمر بأذن الله ولن تتغير أو تفسد بسبب كلمة أو وجهة نظر اتقالت على الهوا بشكل عفوي، دون مونتاج أو تجميل للكلام من فنان له تاريخه وأعماله وعمره يتجاوز السبعين الحمد لله وهو والدى الفنان فكرى صادق".

 

واختتم: والله يا جماعة إللى حصل ده بيحصل فى معظم البرامج المسجلة وبيحصل أكتر من كدة كمان وكلنا عارفين وفاهمين، وبيتم تظبيط الكلام كله فى المونتاج قبل عرض حلقة الضيف واختى هند سعيد صالح تعلم هذا من خلال عملها مونتيرة لها بصمتها فى فن المونتاج لأكثر من برنامج، لكن برنامج الأستاذة لميس الحديدى برنامج على الهواء مباشرة لو كانت حلقة مسجلة مكانش حصل كل ده، الحمد لله وكامل اعتذارى بشكل أخوي لأختى الغالية هند سعيد صالح وللنجم الراحل سعيد صالح، وأتمنى يكون كلامى وضح حاجات كتيرة للناس.. شكرًا.