التفاصيل الكاملة بشان “معجزة العدرا عزبة النخل” حديث مواقع التواصل الاجتماعي

معجزة العدرا عزبة
معجزة العدرا عزبة النخل

تصدر الحديث على مواقع التواصل الاجتماعي خلال الساعات الماضية حول “معجزة العدرا عزبة النخل”.. فما قصتها؟

 

حيث أن هذا الوقعة كما تداولها رواد  السوشيال ميديا بعدما دخل  أحد المصابين بالشلل لكنيسة العذراء،  بلا حركة ولا كلام فى نصفه الأيسر ليقف على قدمه.

وقال  المهندس صاحب الواقعة فى تصريحات له عقب تداول الواقعة " وقعت من على السلم وقعة شديدة، وضهري اتكسر، لكن لما روحت للدكتور داس غلط على ضهري، حصلي قطع في النخاع الشوكي،ومن وقتها وأنا قاعد على كرسي متحرك، بعد ما اتصابت بالشلل الرباعي" هذا إلى جانب إصابته بضمور في المخ، أثر على حركة الكلام والأيدي.


وتابع  "انا كنت مضايق مكنتش بعرف انا بكتب ايه بسبب المرض كنت ببقا عايز اقول لمراتى حاجة فا اكتب حاجة غير اللى عايز اقولها وبع دكده حصلت المعجزة اللى لحد  دلوقتى مش مصدق هى حصلت ازاى بس الله موجود.

 

يذكر إنه كانت آخر تلك الوقائع ما نشر أمس حول شفاء مفاجئ حدث للمواطن عادل فايز في  كنيسة العذراء والبابا كيرلس بعزبة النخل، بعد 7 سنوات المعاناة.

 

يروى عادل فايز صاحب الواقعة تفاصيلها قائلًا: "وقعت من على السلم وقعة شديدة، وضهري اتكسر، لكن لما روحت للدكتور داس غلط على ضهري، حصلي قطع في النخاع الشوكي، ومن وقتها وأنا قاعد على كرسي متحرك، بعد ما اتصابت بالشلل الرباعي" هذا إلى جانب إصابته بضمور في المخ، أثر على حركة الكلام والأيدي.

 

ويضيف: "لا بقيت بتحرك ولا بتكلم كويس، ولا حتى بشوف كويس، الكرسي بتاعي شبه السرير وفيه أربطة وأجهزة ماسكني كويس فيه، لأن ممنوع أقع، عادل يروي معاناته مع مرضه".

 

إلى مزار العائلة في مسطرد توجه عادل ويروى ما حدث له هناك: "الخدام في الكنية تاني يوم قالولي عامليلن رحلة لأديرة الصعيد درنكة والمحرق وهناخدك معانا"، ليذهب ويحدث حدث كسر في إحدي عجلات الكرسي المتحرك واصفًا الأمر أنه شعر أنها علامة من الله وسيشفى الآن ومستشعرًا لصوت يطالبه بالعودة إلى كنيسته الأم في عزبة النخل.

 

ويتوجه في اليوم التالي للكنيسة ويزعم عادل أنه يرى السيدة العذراء أمامة  مضيفًا: "شوفت نور خفيف وبعدين اختفي قولت ده اكيد العدرا، فضل يروح ويجي مرتين، لحد ما لاقيت العذرار بنور قوي واقف قدامي، صرخت وفصلت أقول العدرا أهي"، يستكمل عادل أنه نهض مهرولًأ في اتجاه النور.