بعد تحويلها للتحقيق من قبل cbc.. ما هي أبرز تصريحات الإعلامية المصرية رضوى الشربيني المثيرة للجدل؟

متن نيوز

تزايد البحث على مواقع التواصل الاجتماعي حول أبرز تصريحات رضوى الشربيني المثيرة للجدل.

 

حيث أثارت الإعلامية رضوى الشربيني حالة كبيرة من الجدل على مواقع التواصل الاجتماعي، بطرحها تساؤلًا للفتيات شبهت خلاله بعض الرجال بـ “الخروف”.

 

 حيث كتبت: "مش فاهمة ليه البنات ما بتحبش تاكل لحم الخروف بس بتحب ترتبط بيه"، من هنا بدأت محركات البحث تزيد حول أبرز تصريحات المثيرة للجدل لرضوى الشربيني.

 

نشرت شبكة قنوات cbc، بيانًا عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي Facebook يحيل الإعلامية رضوى الشربيني إلى التحقيق، بسبب منشور لها عبر مواقع التواصل الاجتماعي تسيىء فيه إلى الرجال، ما أثار كثيرًا من الجدل.

 

و جاء في البيان: "تعلن إدارة قنوات cbc عن تحويل المذيعة رضوى الشربيني للتحقيق بسبب البوست الذي قامت بنشره على صفحتها الشخصية والذي تسبب في إساءة لاسم المؤسسة رغم أنه لم يذع أو ينشر على إحدى منصات القناة".

وكانت رضوى الشربيني، قالت عبر حسابها الرسمي: "مش فاهمة ليه البنات ما بتحبش تاكل لحم الخروف بس بتحب ترتبط بيه".


 


وفي وقت سابق، شاركت رضوى الشربيني تدوينة عبر حسابها الرسمي بموقع تبادل التغريدات «تويتر»، وعلقت قائلة: «اقرب طريق لقلب الست إنك تطلع راجل».

 

كما هاجمت رضوى الشربيي الراجل، وكتبت عبر حسابها على تويتر تغريدة، قائلة: «هتديله أكبر من قيمته، هيديلك أقل من قيمتك.. هى الدنيا كده».

 

ما هي أبرز تصريحات رضوى الشربيني المثيرة للجدل؟
 

  • أنا منفصلة وبقولها بكل فخر ومن حقي أتزوج مرة واتنين وأربعة، لأن ده شرع ربنا في حالة عدم رضائي للزوج أطلب الطلاق فورًا وأبحث عن غيره".
  •  "وراء كل امرأة عظيمة نفسها، وإن غابت نفسها فأمها، وإن غابت أمها فهي أختها، وإن غابت أختها فهي صديقتها، وإن غابوا جميعًا تعود نفسها".
  • "متغيريش نفسك عشان خاطر حد يحبك، أو عشان حد يقبلك، متغيريش نفسك عشان خاطر حد يتجوزك، مش مهم، كوني إنتي، كوني نفسك، كوني هي، عشان هي أحلى حاجة في الدنيا ".
  •  "اتجوزي الراجل اللي يخليكي سعيدة، اتجوزي الراجل اللي ميخلكيش تلفي حوالين نفسك، اللي حتى لو هو مش موجود تحسي أنه موجود حواليكي، وتحسي بأمان، وإن عندك ظهر وسند".
  • "الست مش محتاجة رجل وسيم أو غني أو مشهور.. الست محتاجة رجل يحتويها ويهتم بيها ويحن عليها وبس".
  • "اللي عايزنا لازم يتقبلنا زي ماحنا بشعرنا المنكوش، بشكلنا، بطريقتنا، بضحكتك بفرحتك بحزنك، بدماغك وتفكيرك".
  •   "اليوم اللى هيجى عليك وتعرف هي أد إيه كانت كويسة.. هو نفس اليوم اللي هيجي عليها ومش هتبقى فكراك أصلا".

 

انضموا لقناة متن الإخبارية علي تيليجرام وتابعوا اهم الاخبار في الوقت المناسب.. اضغط هنا https://t.me/matnnews1